Blåbær er bedre enn kosttilskudd

Trenger vi tilskudd av vitamin C?

I Aftenposten 6. mars kunne vi lese at to av tre nordmenn kjøper kosttilskudd. Årlig bruker vi til sammen 2,6 milliarder kroner på det, viser tall (2016) fra Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (NAFKAM). Det er et veldig høyt tall, og sannsynligvis en unødvendig utgift for folk flest.

Vanlig mat gir deg de næringsstoffene du trenger

Enkelte grupper av befolkningen kan ha behov for tilskudd, som for eksempel gravide. Les mer om det her. Det vi vet per i dag er at det holder med et sunt og variert kosthold dersom du ikke tilhører noen av de sårbare gruppene. Spis grove kornprodukter, magre meieriprodukter, fet og mager fisk, og massevis av frukt, bær og grønnsaker.

Inneholder ikke frukt og grønnsaker vitamin C lenger?

Frukt, bær og grønnsaker er våre viktigste kilder til vitamin C i kostholdet. Vitamin C er vannløselig og vi trenger derfor daglig tilførsel. Jeg hører til stadighet at «frukt og grønt er ikke næringsrikt lenger, derfor trenger vi tilskudd av vitamin C». Dette er en påstand uten hold. Erik Arnesen har skrevet et godt innlegg som oppklarer dette. Frukt og grønt er fortsatt næringsrikt, og inneholder rikelig av vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter og plantestoffer som er bra for oss.

Hvert av alternativene under vil gi deg det du trenger av vitamin C for en dag:

  • En gjennomsnittlig stor appelsin
  • En rød paprika
  • 2-3 buketter brokkoli eller 4-5 buketter kokt brokkoli
  • 1/4 kurv jordbær (ca. 100 g)
  • En stor håndfull rosenkål
  • 1/3 blomkålhode

Disse varene gir deg også kostfiber og andre vitaminer og mineraler på kjøpet. Spiser du 5 om dagen er du sikret nok vitamin C og vel så det. Fordi vitamin C er vannløselig vil et eventuelt overskudd skilles ut med urinen. Det er derfor ikke farlig å få i seg for mye over en periode. Men, det er ingenting som tyder på at et overskudd beskytter oss eller er spesielt gunstig. Derfor er det ikke noe poeng å helgardere seg ved å spise kosttilskudd, når man ellers har et sunt og variert kosthold.

Piller og pulver erstatter ikke ekte vare

Et viktig argument for å velge vanlig mat fremfor kosttilskudd og andre erstatninger, er at vi ikke fullt ut kjenner alle virkestoffene i frukt og grønt. Fordi vi ikke kjenner til dem er det heller ikke mulig å isolere disse stoffene til pille- eller pulverform. All frukt og grønt inneholder sin helt unike sammensetning av næringsstoffer, antioksidanter og andre plantestoffer. Kosttilskudd kan gi deg vitaminer og mineraler, men vil aldri greie å etterligne ekte vare. Piller og pulver kan altså ikke erstatte et sunt og variert kosthold.

Er du usikker på om du har mangler av noe? Ta en tur til legen før du går til innkjøp av dyre tilskudd. Spis frukt, bær og grønnsaker hver dag og fargelegg hvert måltid. Da gjør du både kroppen og lommeboken din en tjeneste!

 

Kilder:

Matvaretabellen 2017. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. www.matvaretabellen.no.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.